Het grote avontuur van Stijn en Kimberly!

Bezoek in Oman

Na ruim een maand radio (internet) stilte, hebben wij weer het een en ander te vertellen! In totaal 170 duiken verder, gecertificeerd als Dive Control Specialist (assistent instructeur) een heftige lekkage in ons huis en we weten ondertussen ook dat er meer te doen is in Oman dan duiken, boodschappen doen en slapen!

Op 19 November kwam Meike (zus van Stijn) aan op de luchthaven van Muscat. Omdat zij hier maar 3 dagen bleef en we het maximale uit deze 3 dagen wilde halen, hadden wij vrij gevraagd en haalden wij haar om 7 uur ’s ochtends op. Wij gingen meteen door op onze tour door Oman. Super leuk om haar hier in Oman te kunnen ontvangen, in het begin is het heel gek dat ze er dan opeens is, maar na 5 minuten is het gewoon alsof ze hier de hele tijd al was! Heel gek hoe zulke dingen gaan!

Op de planning van vandaag stond het Hajar gebergte, Jebel Shams de hoogste berg van Oman. Dit gebied is ongelooflijk mooi en wij besloten de ‘’Grand Canyon van Oman’ te bezoeken! De rit hier naar toe was erg mooi en duurde ruim 3 uur, genoeg tijd dus om even bij te praten! De track die wij hier liepen duurde ook ruim 3 uur en de uitzichten waren adembenemend! (zie de foto’s).

Op dag 2 van haar bezoek moesten wij gewoon werken en gelukkig is Meike ook een gecertifieerde duiker dus zij heeft 3 duiken met ons gedaan! Het was die dag zo rustig dat wij gewoon met zn 3en mochten duiken! Helaas geen haaien en rays maar dat weet je als je met Meike duikt, die jaagt ze altijd weg ;). Na deze top dag gingen we heerlijk tapa’s eten in de Shangri-La (het hotel waar onze duikschool bij hoort).

Omdat Meike de volgende dag niet mocht duiken (24 uur voordat je vliegt mag je niet duiken) hadden wij een vrije dag genomen en op deze vrije dag besloten wij naar Wadi-Shab te gaan: WAUW, ongelooflijk dat zulke plekken bestaan, je weet niet wat je ziet! We maakten hier een wandeling van een klein uurtje tussen de bergen en aan het eind zwommen wij10 minuten, totdat je bij een soort van grot in het water aan komt. Het lijkt of je niet verder kan, maar je hoofd past precies tussen de opening van de grot en na een klein stukje zwemmen door dit benauwde gangentje, wordt je beloont met het uitzicht op een waterval in de grot! ONGEKEND! Naast de waterval kon je nog omhoog klimmen en uiteindelijk ook weer naar beneden springen, superr vet!

Op deze dag kwamen Patrick (vriend van Stijn) en Janne ook aan in Muscat! Janne is een meisje uit Noorwegen die Patrick en Stijn in 2010 op de Malediven hadden ontmoet, tijdens een duik-vakantie! Patrick en Janne bleven 2 weken en gingen volle bak met ons mee duiken! Op Meike haar laatste avond en Patrick en Janne hun eerste avond gingen we met zn allen uiteten in een heel gezellig restaurant in Muscat! We sloten het super gezellige en leuke bezoek van Meike af met een Shisha (waterpijp) tot in de late uurtjes (het werd al gauw 10 uur ’s nachts). Afscheid nemen na 3 fantastische dagen is dan toch altijd weer moeilijk, maar ja dat hoort er bij!

De 2 weken dat Patrick en Janne hier waren zijn ook voorbij gevlogen! In totaal deden zij 12 duiken per persoon, hebben ze het een en ander qua sightseeing gedaan en waren wij regelmatig met zn 4en te vinden in gezellige restaurants en barretjes! Ook namen wij ze mee naar Wadi-Shab, want een bezoek aan Oman is niet volledig als je hier niet bent geweest!

Wat ook niet verkeerd was is dat op de dagen dat wij moesten werken, het eten gewoon klaar stond ’s avonds! Eigenlijk wilde we ze niet meer naar huis laten gaan, maar dat bleek geen optie te zijn!

In de periode dat Patrick en Janne hier waren, moesten wij ook weer op en neer naar Dubai om ons visum te verlengen. Wij besloten dus even zo snel mogelijk op en neer te gaan, dit keer geen super de luxe verblijf in een 4 sterren hotel voor 10 euro, maar een wekker om 03:00 uur omdat onze vlucht om 04:50 ging. Om 06:00 uur waren wij in Dubai en om 10:00 uur weer terug in Oman. Zo konden wij het maximale halen uit onze tijd met Patrick en Janne. Om 11:00 uur gingen wij met zn 4en naar het lokale strand en spraken daar een visser aan. Voor een klein bedrag bracht hij ons met zijn vissersbootje naar een prive strandje waar wij de rest van de dag geslapen en gechillt hebben!

Op Patrick en Janne hun laatste avond kwam Stijn zijn moeder (Joke) en haar partner (Paul) aan! Deze avond gingen wij met zn 6en tapa’s eten in de Shangri-La! Zoals al eerder gezegd: deze 2 weken zijn voorbij gevlogen, wij hebben super genoten van hun gezelschap en zeer waarschijnlijk (hopelijk) komt Patrick ons ook nog opzoeken in Thailand (hij moet zn vakantie dagen toch een keer op maken;))

Met Joke en Paul zijn we de eerste dag ook naar het prive strand geweest om lekker bij te komen van de vliegreis, en bezochten wij in de avond het paleis van de levende legende in Oman: de Sultan! Ook bezochten wij de Suq (overdekte markt met allemaal kleine troep winkeltjes, die allemaal hetzelfde verkopen).

De volgende ochtend (jullie raden het al) besloten wij naar Wadi-Shab te gaan! Hier kan je niet vaak genoeg geweest zijn J. Voordat wij naar Wadi-Shab gingen hadden wij een super de-luxe ontbijt buffet gereserveerd in het 5 sterren tellende Al Bustan Palace hotel! WAUW, dit is bij verre het mooiste hotel waar wij ooit binnen zijn geweest. Geld speelt geen rol en dit geldt zeker ook voor het ontbijt! Alles wat je maar kan bedenken, hebben ze. Er was zelfs ergens, helemaal achteraf gelegen, verstopt achter de gordijnen, een hoekje waar ze varkensvlees hadden liggen!

Na een top dag in Wadi-Shab gingen wij wederom heerlijk uiteten met zn 4en.

Op dit moment zitten wij lekker thuis en hebben wij morgen een vrije dag. Joke en Paul zijn nog 2 dagen in Oman voordat zij weer naar dat koude kikkerlandje terug vliegen. Wij gaan waarschijnlijk nog een hapje met ze eten en dan zit het er voor hun dus ook weer op……

Dit lijkt allemaal wel vakantie he, als je dit zo leest….

Nou in de tussentijd wordt er ook gewoon nog keihard gewerkt hoor, het duiken is nog steeds helemaal top en wij mogen nu ook introductie duiken geven aan mensen die nog nooit gedoken hebben!! Net als in ons vorige verslag hebben we af en toe mensen waar het geweldig en relaxed mee duiken is, en soms hebben wij Lumpalumpa mensen (zoals dat hier genoemd wordt). Lumpalumpa mensen zijn mensen die tijdens het inchecken zeggen dat ze kunnen zwemmen, maar zodra ze het water in moeten de boot niet los durven laten omdat ze bang zijn voor water.

Waarschijnlijk zijn de meeste mensen al afgehaakt na dit lange verslag dus we gaan er een eind aan breien!

De afgelopen maand stond absoluut in het teken van al het hoog bezoek wat we hier mochten ontvangen! We hebben een geweldige tijd gehad en gaan nu nog een maand als assistent instructeurs werken in Oman. Na deze maand gaan wij eerst even 4 weken vakantie vieren in Oman en Thailand, alvorens we starten aan de volgende en laatste opleiding van deze trip: Instructeur!

Allemaal alvast een fijne kerst en een goede jaarwisseling, wij doen dit jaar sowieso mee aan de nieuwjaarsduik en het zou ons een beetje tegenvallen als jullie allemaal niet gewoon gezellig mee doen ;)

Dikke kussss!!

Daniel van Dam

Leuk om te lezen! Veel plezier nog! Ik doe mee 1 januari met de nieuwjaarsduik, me bed in.

Astrid

Leuk weer wat gehoord te hebben van jullie, geniet van al die mooie momenten????????. Groetjes xxx

Yloon

Wat een leuk verhaal weer! Lekker blijven genieten en we gaan snel weer even facetimmmmmmen! Dikkekus en veel liefs Yloon

Ome Fred

Mooie foto's en verhalen, zo is Oman toch even dichtbij.

sabina de Mare.

Mooi verhaal leuk om te lezen,en fijn dat het goed met jullie gaat! Voor jullie ook fijne dagen en een goede jaarswisseling.

Paul (niet broer of oom)

Toppie hoor !

Joke

Het is echt geweldig in Oman, het overtreft al je verwachtingen!!! Het heeft op mij een onvergetelijke indruk gemaakt en ik heb heel veel bewondering voor jullie.
Dikke kus van mamma

Paul (de partner)

De Wadi Shab is echt geweldig mooi en meerdere bezoeken waard. Het leukste was natuurlijk die wereldreizigers weer live te zien. Buiten het duikgebeuren om hebben ze nog meer kwaliteiten nl. reisorganisator en reisbegeleider. Elke dag weer andere leuke dingen. Helaas is het bezoek aan de grote moskee van Muscat in het water gevallen (kan dat in Oman ?) door misinformatie van de duikschoolmanager (hij heeft hiervoor een gepast aantal zweepslagen ontvangen).
Alleen steeds dat benadrukken dat er keihard gewerkt wordt, in de praktijk dat valt toch erg mee. Ok, als je werkdagen van 11 uur, werkweken van 6 of meer dagen, 3 duiken per dag, een kar met duikcylinders een helling van 45 graden opduwen bij een temperatuur van + 40, onder water schelpen en andere aangroeisels van de romp afkrabben, dek schrobben en dat soort dingen, hard werken noemt, vooruit dan maar. De targets zijn gehaald, nog een maand keihard (ja hoor) werken en dan het echte werk : een rondreis door Oman en relaxen in Thailand, alvorens Ko Tao onveilig te maken voor de laatste diploma's.

Bert Meijer

Tof hoor hoe jullie genieten en werken. Wel beetje blijven eten Stijn......volgens mij ben je paar kilootjes kwijt.....was al niet veel.....;-)
Al een golfbaan gespot?..........Zo ja ga maar veel oefenen.....ik sta momenteel op 25.2........dussssssss

Veel fun kanjers........but Take Care

X