Het grote avontuur van Stijn en Kimberly!

Mauritius met bezoek, Seychellen, even naar huis en Bonaire!

Lieve mensen,

Super super bedankt voor al jullie leuke/lieve/gekke reacties en opmerkingen op ons vorige verslag! Echt heel leuk om iets van jullie te horen op de website, waarderen we enorm!

Het is alweer bijna 2 maanden geleden dat we iets van ons hebben laten horen via de website, hoogtijd dus weer even voor een update!

Zoals de titel van dit verslag al aangeeft, is ons reis plan totaal veranderd! Haha dat is geen verassing met ons, want zo gaat het eigenlijk altijd! Waar wij in Nederland veel contact hadden met een duikschool op de Malediven, wij zelfs al een concept contract getekend hadden en het eigenlijk alleen nog maar wachten was op de datum dat wij konden beginnen, is dit uitgelopen op…. helemaal niks! Gek genoeg werd er niet meer gereageerd op e-mails, terwijl wij best veel en goed contact hadden met deze duikschool. Voor een duikschool die zo omgaat met mensen willen wij niet eens werken, dus wij zijn veder gaan zoeken! Na heel veel e-mails wereldwijd verzonden te hebben, zijn wij uitgekomen bij Bonaire! Op Bonaire kunnen wij het komende half jaar werkervaring op gaan doen als duik instructeur en dit is van belang om straks te kunnen starten aan de volgende opleiding! Maar daarover straks meer, eerst nog even de laatste weken van Mauritius!

WAUW wat hebben wij een fantastische tijd gehad op Mauritius! Wij hebben hier vrienden voor het leven gemaakt en wat was dit leerzaam, goed voor onze ontwikkeling als duik instructeurs en niet onbelangrijk… super leuk!

Wij hebben onze eerste opleiding hier helemaal afgerond! Dat betekent dat wij nu Speciality instructeurs zijn! Wrak duiken, Diep duiken, Search and Recovery duiken hadden wij al gedaan in de eerste maand en in de tweede maand hebben wij hier nog: Fotografie duiken, Stroming duiken (tijdens deze cursus hebben we gedoken met dolfijnen!!!!) en Nitrox duiken aan toegevoegd! Dit betekent dat wij nu in bovenstaande duiken les mogen geven! Het is nu zaak aan ons om zoveel mogelijk les te gaan geven en ervaring op te gaan doen, zodat wij over een half jaar kunnen instromen in de volgende opleiding! De kans om deze instructeur ervaring op te gaan doen hebben wij gekregen op Bonaire en daar gaan wij ons hier nu dus ook volle bak op focussen het komende half jaar!

De laatste maand in Mauritius hebben wij ook al wat les kunnen en mogen geven. Wij hebben hier ‘’Discover Scuba Dive’’ les gegeven (mensen die nog nooit gedoken hebben en dus ook geen certificaat hebben, de eerste kennismaking met duiken geven). Ook hebben wij hier ‘’Refresh duiken’’ gegeven, dit zijn mensen die wel gecertificeerd zijn, maar nog niet erg ervaren zijn en langer dan een jaar niet gedoken hebben, weer even opfrissen! Helaas was dit lesgeven op Mauritius heel beperkt omdat er gewoonweg heel weinig mensen kwamen duiken, anders hadden wij hier zeker willen en kunnen blijven want het was echt een hele leuke groep mensen om mee samen te werken. Wat ook echt super leuk was aan Mauritius is dat er elke zondag een BBQ gehouden werd op het strand met de locale mensen! Heerlijk eten, muziek en gezelligheid wat wil je nog meer!

Tijdens onze laatste maand in Mauritius kwamen onze vaste bezoekers uit Nederland ons ook weer opzoeken ;) : Patrick en Stijn zijn moeder en Paul! Op onze vrije dagen hebben we met hen weer heel veel leuke dingen gedaan en gezien!

Zo zijn we verschillende keren naar het Black River Gorges National Park geweest, waar wij o.a. een Canyoning tour gedaan hebben met Patrick. Wat heeft hij hier (achteraf) van genoten! Haha er waren moment dat wij gingen abseilen van watervallen van 55 meter hoogte en Patrick vroeg zich meerdere malen in korte tijd af, waarom wij dit ook alweer deden haha! Eerlijk is eerlijk, hij heeft alles op en top mee gedaan en we hebben een fantastische tijd gehad!

Met Patrick zijn we ook nog naar de zuidoost kant van het eiland geweest om te duiken (Blue Bay), hebben we een rum fabriek bezocht (met uiteraard een proeverij en wat is dat spul smerig maar wat wordt je er dronken van!) hebben we overnacht op een onbewoond eiland vlak voor de noordkust van Mauritius en hebben we nog een keer de berg LE Morne beklommen! Echt een super tijd gehad en zeer waarschijnlijk gaan we hem weer zien op Bonaire ;).

De dag nadat we Patrick weer op het vliegtuig hadden gezet, kwamen Stijn zijn moeder en Paul aan! Ook met hen hebben we een geweldige tijd gehad! We namen ze ook mee naar het National Park, waar we dit keer niet gingen abseilen, maar wel de fantastische uitzichten hadden op de watervallen! Op deze plek kreeg je ook een gratis behandeling van Dr. Fish (zo een voeten bad vol met visjes die aan je voeten gaan knagen, waar ze in Nederland veel geld voor vragen) was hier gewoon in een natuurlijke pool en gratis! Ook zijn we naar een aantal hele mooie (maar toeristische) bezienswaardigheden geweest zoals de 7 Color Earth (een rots formatie met 7 verschillende kleuren, wij kwamen overigens maar uit op 4 verschillende kleuren maar dat terzijde), de hoogste waterval van Mauritius (Chamarel falls) en bezochten wij Ile Aux Cerfs (het Ibiza van Mauritius) een prachtig mooi eiland voor de oost kust van Mauritius! Heel bijzonder en mooi om te zien maar zoals al genoemd, heel toeristisch aangelegd (maar daardoor zeker niet minder mooi)! Ook zijn we in deze periode regelmatig uit eten geweest en hebben wij een geweldig Thanksgiving diner gehad van een Amerikaanse meid die op de duikschool de opleiding tot Divemaster deed, een TOP tijd dus!! Op 6 december vertrokken zij helaas weer, maar ja, dat hoort er ook bij.

Waar wij eigenlijk pas 22 December zouden vertrekken uit Mauritius, werd dit ineens 7 december! De duikschool in Bonaire bood ons aan om ons, per direct en in een half jaar tijd, klaar te stomen voor de komende opleiding en zo flexibel als we dan zijn, hebben we onze tickets omgeboekt en ons hele plan overhoop gegooid! Wij hadden nog wel een ticket richting de Seychellen staan (deze hadden wij geboekt omdat je bij binnenkomst in Mauritius een ticket het land uit moet hebben anders krijg je geen visa). Wij besloten dus nog even snel 4 dagen naar de Seychellen te gaan, om daar nog even een paar dagen te ontspannen voordat we weer aan de slag gingen! Deze 4 dagen op de Seychellen waren heel relaxed en WOW wat een mooie stranden en wat kan je er mooi duiken (uiteraard deden wij in deze 4 dagen nog even snel 5 duiken tussendoor, omdat we toch nog maar zo weinig gedoken hadden natuurlijk!) ;)

4 Dagen Seychellen is eigenlijk tekort, maar het was wel even lekker ontspannen en we doen het er maar mee! ;)

Om vanuit de Seychellen naar Bonaire te vliegen, moesten we een vlucht boeken met een overstap, balen dat er geen rechtstreekse vluchten zijn…. Maar wat we toen zagen, daar werden we wel heel blij van! De tussenstop was in Amsterdam!! Dit betekende dat wij onze vlucht zo konden plannen dat wij 24 uur in Amsterdam hadden! Wij besloten dus een select groepje vrienden en familie uit te nodigen (want als we het aan iedereen hadden laten weten hadden we waarschijnlijk net als op onze housewarming/afscheid feestje 90 man gehad en dit was geen optie aangezien we geen huis hadden voor deze dag!)

Met een mannetje of 20 aten wij bij een chinees wok restaurant in Amsterdam alvorens wij richting ons bed & breakfast gingen (het huis van Stijn zijn vader en Annemieke) ;)

Na een prima maar kort nachtje werden wij behoorlijk verwend met een super uitgebreid ontbijt buffet en nadat wij iedereen weer even een dikke knuffel hebben kunnen geven, vlogen wij in het begin van de middag door naar de volgende bestemming: Bonaire! Een echte aanrader trouwens dit bed en breakfast in Amsterdam, dus mocht iemand van jullie geïnteresseerd zijn, laat het even weten dan brengen wij jullie in contact met deze mensen, haha!

Op dit moment zijn wij een week in Bonaire. Wij hebben een huis gevonden waar wij het komende half jaar kunnen verblijven, vandaag hebben we een scooter gekocht en hij staat bijna op onze naam en is bijna verzekerd, haha wat een gedoe!! En wij hebben nu 5 dagen meegekeken en al wat cursus kunnen geven voor de duikschool!

Na 2 vrije dagen (waarin wij van alles moesten regelen voor ons huis en onze scooter) gaan wij morgen weer aan de slag en hebben wij beide een cursus van een dag gepland staan! Tijdens deze vrije dagen zijn wij niet alleen maar bezig geweest met van alles te regelen, wij hebben ook het eiland verkend van Noord tot Zuid (je rijdt het zo rond in 2 uurtjes) en hebben wij al meerdere keren prachtige zonsondergangen bekeken op een verlaten strandje onder het genot van een wijntje!

Eerste indrukken hier zijn fantastisch! Het is alleen wel heel Nederlands. Iedereen spreekt Nederlands en er is zelfs een Albert Heijn en Jumbo! We hebben niet het gevoel dat we echt ver van huis zijn, maar het is toch een kleine 8000 km en als je dat zou moeten lopen/zwemmen ben je toch even bezig….

De duikschool zelf heeft 9 locaties op het eiland, dat betekent dus ook dat wij op alle 9 locaties ingezet kunnen worden. Aan de ene kant heel leuk, want zo zie je het hele eiland en ontmoet je veel mensen, maar aan de andere kant moet je ook continue zelf je duikspullen zien te vervoeren naar de verschillende locaties. Dat is best een uitdaging met 1 scooter, 2 personen en dus 2 volledige uitrustingen die soms 2 x per dag verplaatst moeten worden!

Wij kijken erg uit naar de komende periode, het is hier op dit moment ook hoogseizoen vanwege de kerstvakantie, dus de ideale tijd om cursussen te gaan geven!

Wij hopen dat het in Nederland met jullie ook allemaal goed gaat, wensen jullie allemaal hele fijne feestdagen en een hele goede jaarwisseling! Kerst in de tropen is wederom heel raar, maar wij offeren ons wel weer op! ;)

Tot zo ver, tot de volgende keer! Dikke kusssss

(Foto’s volgen nog deze week, dus houdt de site in de gaten ;))

Johan

Leuk dit verslag te lezen. Blijkt maar weer dat 24uur bezoek veel te weinig is om al jullie belevenissen weer te geven. Dit is dus een mooie aanvulling. Grappig dat je terug bent op Bonaire. De cirkel is rond want 8 jaar geleden heb je " per ongeluk" hier je duik virus opgelopen tijdens de Pabo stage.
De duikschool waar je nu weer werkt had toen slechts 2 locaties, toch?
Kerst in de tropen moet net zo vreemd zijn als Sinterklaas zien aankomen. Facebook liet recent deze ervaring nog een zien en ik kan bijna niet geloven dat we dat al weer 8 jaar geleden meegemaakt hebben.
Als de komende 6 maanden net zo bijzonder zijn als de 2,5 weken die wij hadden in 2011 dan hebben jullie een onbetaalbare positive herinnering voor de rest van je leven.
Komende kerstdagen vieren we o.a. met je zus en nichtje en in ons hart en gedachten zijn jullie er 100% bij. Xxx

Wendy

Wauw!!! Echt zo heerlijk om te lezen dat jullie (wederom) weer zo aan het genieten zijn!! Voor de komende periode wensen wij jullie hele fijne kerstdagen en een spetterend, avontuurlijk en liefdevol 2020 ❤

Meike

Heel leuk om weer even te lezen lieve apen! En nu weer hard aan het werk dus.. Tja, iemand moet het doen en gelukkig doen jullie daar niet moeilijk over. Misschien dat wij jullie nog wel een keertje komen opzoeken daar in dat tropische oord, je weet maar nooit... Klinkt niet verkeerd. Kom maar op met die foto’s!
Dikke kus

Sabina

Super leuk verhaal. Geweldig.
Veel plezier nu op Bonaire

En euhh...... ja, wil graag die ontbijtlokatie door krijgen via pb. ...??

mamma

Lieve Stijn en Kim, dat is heel leuk om zo uitgebreid over jullie belevenissen te lezen!
Het zal wel behoorlijk hard werken zijn met de Kerst. We denken aan jullie en jullie zijn veel in onze gedachten. Hele fijne tijd op Bonaire en we zijn benieuwd naar de verdere avonturen en de
foto's. Hele dikke kus xxxxx

Astrid

Leuk die fantastische avonturen. Nu zitten jullie aan de hele andere kant van de wereld. Geniet van de feestdagen en dit mooie avontuur.?

Paul

Heel leuk, weer zo'n uitgebreid verslag vol belevenissen. Jullie hebben ook al het eiland verkend, dat is handig voor alle bezoekers die nog gaan komen.En waarschijnlijk ook de hoogste berg van Bonaire beklommen, de Brandaris, die met zijn 241 m toch een hele uitdaging is. Dat is niet voor iedereen weggelegd en je kan je afvragen waarvoor je het doet.
Kerst in de tropen is misschien een beetje raar, maar als je op de scooter rondrijdt met een kerstboom van 30 cm, dan heb je toch een beetje die beleving. Wat je wel mist is de sneeuwpret en het schaatsen op de Vinkeveense plassen.
Veel plezier tussen het harde werken door en haal maar veel cursussen.xxx

(Ome) Fred

He he eindelijk, ik dacht al jullie zijn "ondergedoken" om een beetje in de duik termen te blijven, maar mooi verhaal weer. hoorde van Oom Bram dat jullie even terug waren, begrijp nu wat hij bedoelde ik kijk uit naar jullie volgend avontuur

Karen

Hoi Lieve Stijn en Kim, wat een mooi verslag Kim! Mauritius klinkt fantastisch! Heb zin om meteen een vakantie te boeken haha! Fijn dat jullie nog verder kunnen gaan op Bonaire. Heel veel plezier nog met jullie avontuur xxx

Rob

Wederom genieten, een mooi 2020 met veel duikplezier toegewenst.

Skye

Wat een avontuur weer! Geniet ervan lieverds. X

Lianne

Hallo Stijn en Kimberly leuk om weer wat te lezen over jullie avontuur hoewel ik af en toe wat van Hannie hoor over jullie belevenissen.
Geniet er maar van werkse op dat mooie eiland Bonaire...
En Kimberly alsnog van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag .
Groetjes van ons uit Gouda....xx