Het grote avontuur van Stijn en Kimberly!

Fiji!

Na 2 weken in luxe te hebben geleefd op Fiji, maken wij ons op voor het volgende gedeelte van onze reis: Australië!!

Stel je eens voor: hagel witte stranden, azuur blauw/turquoise water, 3 fantastische maaltijden per dag, een stralend blauwe lucht, gemiddeld 32 graden, palmbomen en hangmatten overal waar je kijkt en een prachtige water villa op palen boven de zee….. Oh nee, dat laatste is overdreven… Wij hadden namelijk geen villa op palen, maar sliepen als budget backpackers gewoon in de meest schone dorm room die je je kan voorstellen met 6 andere mensen!

Aan het begin van ons verblijf op Fiji hebben wij een shark feeding dive gedaan op het ‘’main land’’ Viti Levu, bij het plaatsje Pacific harbor. In de meeste landen waar ze shark feeding dives doen zie je voornamelijk reef sharks en andere kleine haaien maar hier zie je voornamelijk bullsharks!! Deze gemiddeld 3 meter grote vriend staat bekend als de meest agressieve in zijn soort (ja agressiever nog dan de great white).

Tijdens deze duik ga je naar 30 meter diepte en worden de haaien gevoerd uit een grote biobak boven je hoofd. We zaten op onze knieën voor een gemaakte rand van dood koraal en tussen elke 2 duikers stond een dive master (bodyguard) met een stok. De show kan beginnen!

Tijdens onze duik hebben wij ongeveer 70 haaien voorbij zien komen waarvan 40 bullsharks!!! ONGEKEND, wat een belevenis! De haaien kwamen soms wel tot een halve meter voor onze neus langs gezwommen, waardoor de bodyguard ingreep door ze weg te duwen met de stok. Tijdens de 2e duik werden de bullsharks zelfs uit de hand gevoerd door een instructeur, helemaal gek die mensen.

Gaat dit dan nooit fout?Jazeker wel! Gelukkig hoorde wij dit verhaal pas een week nadat wij de duik hadden gedaan, maar 2 dagen voordat wij de duik deden is er tijdens het voeren een instructeur in zijn schouder gebeten waardoor de hele groep moest evacueren.

Na dit adrenaline moment besloten wij voor totale ontspanning te gaan. We boekten een een 10 daagse tour richting de Mamanuca en Yasawa eilanden, aan de noord west kust van Viti Levu (main land). We verbleven 4 nachten op het kleinste eiland van de Mamanuca’s, South sea island. Dit eiland wordt beschreven als een hoopje zand met wat palmbomen erop en je kan het rond lopen in 3 minuten. We hebben hier gechillt, gezeild en heerlijk gegeten! Je kon hier ook duiken maar vanwege cycloon Pam (2 weken terug) was het zicht niet meer dan 5 meter, dus dit hebben wij hier niet gedaan.

Het volgende eiland en resort wat wij bezochten lag in de Yasawa groep. Blue lagoon beach resort, zoals de naam doet vermoeden: een paradijs op aarde. Wij boekten hier meteen een duikpakket, 6 duiken per persoon. Ook hier deden ze een shark dive maar je moest hier extra voor betalen. Omdat wij dit al gedaan hadden besloten wij dit nu niet te doen. In de loop van de week zijn wij uiteindelijk toch 2 keer mee geweest naar de shark dive, omdat andere mensen dit verzoek indienden en hiervoor betaalden (lucky we).

Het duiken hier was prachtig en dan met name het koraal. Zoveel verschillende kleuren hard en zacht koraal. Het vis leven viel ons een beetje tegen, we zagen niet echt hele grote groepen vissen. De ‘’Crazy Maze’’ was onze mooiste en leukste divesite: 1 groot doolhof van koraal waar we tussendoor konden zwemmen. De shark dive waar we niet voor betaald hadden was ook top! We zagen meerdere reef sharks en 4 bullsharks.

Vanaf ons resort hebben we meerdere dag tripjes gemaakt, zo gingen wij bijvoorbeeld naar een dorp en bezochten wij daar een school. Ook bezochten wij een grot waar je in kon zwemmen en ook ergens onder door moest zwemmen zodat je uit kwam in een hele andere kamer van de grot. Uiteraard liepen wij ook een track, naar de hoogste berg van het eiland (+- 300m hoog) waar we de zonsondergang bekeken en in het pik donker terug moesten lopen door de bush.

Het eten op dit resort was nog beter dan het vorige verblijf. Meerdere keren hadden wij een 5 gangen a la carte diner. Ook was er elke avond een Kava sessie, een lokale drank die in Europa illegaal is vanwege hallucinerende werkingen. Hallucineren deden wij niet, het was alleen heel smerig om te drinken en we merkten er weinig van, zonde.

Op dit moment zijn wij weer even terug in Nieuw-Zeeland. Wij zijn nu op het werk van Kobus, die werkt op een wijngaard. Zojuist hebben wij een rondleiding gehad door de fabriek met daarop volgend een wijn proeverij...

Wij blijven hier nog 1 nachtje bij Jola en Kobus en vliegen morgenochtend naar Sydney.

We hebben weer even heerlijk bijgetankt de afgelopen 2 weken en hebben veel zin in Australië. Het zal wel weer even wennen zijn om straks ons eigen eten te moeten koken op een enkel gas pitje en te slapen in een auto, maar ook dat went weer zo en heeft zeker ook zn charmes!

Dikke kus!!

mamma

Heel goede vlucht en veel plezier in Australie!

Dikke kus

pompiers une

Wouwwwwww wat een spannende verhalen zeg wat een avontuur. ...jullie genieten er vol op van ????heeeeel leuk om dit allemaal te horen ...heeeeel veel plezier in Australië ????????????????????????????????dikke kus uit bbbbbrrrrrrrrr

daniel j

Dag luitjes.
Wat een leuke verhalen en filmpjes.
Hoop dat jullie een goede vlucht hebben en kijk al uit naar de nieuwe verhalen.
Xxx

Maarten

O.K. dus, Fiji is the place you want to be..
Echt prachtige foto's die een goede indruk geven van jullie manier van relaxen. Dat kleine eiland met dat hutje in het midden is "all you need" met een zeilboot speedboot en waterski's, restaurant en een kamer met ligbad, bed met Tempur matrassen, niet te vergeten mooi gezelschap hoort er ook bij, ja dan zou het mij ook wel lukken. Maar wat ik nooit had verwacht is dat jullie naar de haaien gingen.. ti's weer een mooi verhaal met prachtige foto's en nu het volgende avontuur, Australia here we come.. doei XXXXXXXXX

Remco

Ontzettend gaaf wat jullie meemaken. Neem aan dat er dik glas tussen jullie en de haaien zat! Ennnnnn "jong" is alleen maar aan het verliezen in het zaaltje dus blijf nog maar ff weg!

Groet Remco

Hannie

O wat geniet ik weer van het nieuwe filmpje, en ook leuk dat jola en kobus er aan mee hebben gedaan. SUPER.
Op naar het volgende avondtuur en nog maar 90 dagen en dan kan ik weer met je knuffelen XXX

Astrid

Brrrrrr al die haaien, maar wel een belevenis! Gaaf tot nog toe, er zullen ongetwijfeld nog vele avonturen volgen. Jullie zien er super uit! Genieten genieten genieten...... Fantastisch, Dikke kus

Anne mieke

Ziet er weer top uit zal wel weer even wennen worden na al die luxel liefs en dikke kussen

Meike

WoW! Wat een goede afwisseling 'even' naar Fiji! Die haaien, echt te vet!! Ook heel leuk dat jullie de kaart bijhouden en we zo precies kunnen zien welke route jullie nemen. Heel veel plezier in Australië en hopelijk spreken we elkaar zeer snel ????. Dikke kus

Nel Wassenaar

Wat een geweldige reis,dit is genieten.
Met veel plezier jullie foto's en verhalen bekeken.
Geniet er nog maar even van

O(om)pa je weet wel.

Nou ja , daar zijn geen woorden voor wat jullie allemaal beleven. Een bezoek aan de brandweerkazerne in Schiedam met een van mijn "ouwe lulle "clubs zinkt daarbij helemaal naar de haaien, Stijn!Veel plezier in Australie. Als jullie terug zijn , vooral voor Stijn, mijn schouder is er voor uit te sjimpen i.v.m. Ajax. Doei!!!!

Danielle

Het is weer geweldig! En wat een prachtige foto's. Jullie boffen maar daar.
xxx

Edwin Samshuijzen