Het grote avontuur van Stijn en Kimberly!

Zuid-Afrika en Mauritius !

Lieve mensen,

Nadat we een maand geleden vertrokken zijn, wordt het eens tijd om wat van onze avonturen met jullie te delen! De afgelopen maand hebben wij al weer zoveel meegemaakt/gedaan/gezien, dat het al lijkt of we een half jaar weg zijn! Haha en we hebben dus nog 9 maanden voor de boeg, wat een vooruitzicht! :)

We begonnen onze trip met een klein weekje vakantie in Zuid-Afrika, waar we in de ochtend aankwamen en onze auto ophaalde om vervolgens meteen richting het Krugerpark te rijden. Een rit van een kleine 6 uur na de vliegreis van ongeveer 12 uur! Tijdens deze rit werden wij meteen warm verwelkomt door de lokale politie, aangezien we 96 km/u reden op een weg waar je 80 mocht. De weg ging van een 100km/u naar een 80 km/u en op ongeveer 10 meter na het eerste 80 km/u bord staan ze dan te flitsen. Er werd ons naar ons rijbewijs gevraagd en de agent toonde ons een lijst met bedragen. Wij moesten 750 rand betalen, wat neer komt op 37,50 euro. Gelukkig hadden wij net gepind! Op het moment dat Stijn geld wilde pakken zei de agent: doe maar 700 rand in plaats van 750, waarop wij dachten: huh? er valt dus te onderhandelen! Waarop wij zeiden: ‘’kunnen we er 500 van maken’?’' Na wat heen en weer gepraat ging de agent akkoord en zo spaarden wij dus toch nog 250 rand uit! ;) Wij kregen ook nog even wat snelle instructies mee van de agent, dingen als: wij staan altijd net achter de borden met maximale snelheden dus als je het bord in de verte ziet, moet je eigenlijk al afremmen! Wij bedankten de agent vriendelijk en vervolgde onze rit!

Ons appartementje bevond zich vlak bij de meest zuidelijke ingang van het Krugerpark (Malelane gate) en WAUW wat een fantastische plek was dit! Vanaf de veranda van het terras zagen wij de olifanten, giraffen, wilde zwijnen, krokodillen en nog veel meer wild life lopen en drinken bij de rivier!

De volgende dag begon onze eerste safari! Wij gingen zelf met onze auto het Krugerpark in om zo de big 5 te spotten. Het Krugerpark is gigantisch groot (rond de 20.000 km2) dus wij hadden bedacht om het zuidelijke gedeelte te verkennen tijdens onze trip! Tijdens onze tijd in het Krugerpark (3 dagen) hebben wij zo ongeveer alle soorten wilde beesten gespot: olifanten, giraffen, neushoorns, buffalo’s, nijlpaarden, zebra’s, hyena’s en ga zo maar door! 2 Nachten sliepen wij ook in het Manyeleti Game Reserve (wat direct grenst aan het Krugerpark zonder hekken). Hier wij werden verwelkomt door een lokale man (Charlie) die het kamp beheert. Tijdens het avond eten bij het kampvuur vertelde hij ons over het leven in Zuid-Afrika en wow, dat maakt wel even indruk. Wat hebben wij het in Nederland dan toch makkelijk en is alles eigenlijk goed geregeld terwijl iedereen alleen maar loopt te klagen…. Tijdens dit gesprek loopt er een hyena ons kamp op en wij dachten dus dat hyena’s gevaarlijk waren. Charlie springt op en rent met een bloedgang op de hyena af en probeert hem te vangen, hahaha ongelooflijk maar waar. Charlie loopt marathons in temperaturen van boven de 40 graden in 2 uur en 47 minuten dus de hyena moet echt even aanzetten om te ontsnappen!! Hij legt ons uit dat de hyena nooit zelf een prooi dood, maar altijd wacht op de restjes als bijvoorbeeld de leeuwen uitgegeten zijn. Als een muis op een hyena af loopt zou de hyena ook weg rennen!

Het voelt ondertussen als middernacht, dus wij gaan richting onze tent (het is dan daadwerkelijk pas half 9, haha).

In de nacht horen wij van alles om ons heen, inclusief een jagende (grommende) leeuw die vroeg in de ochtend zijn prooi gevangen had en op at! Wauw, nu maar hopen dat wij deze leeuw ook kunnen spotten de volgende ochtend…. Die ochtend rond half 6, hadden wij een georganiseerde safari geboekt en hadden we heel veel mazzel! We hebben deze leeuw gespot! Op ongeveer 1-2 meter van de auto, WOW heel vet! Helaas hebben wij geen luipaard gezien en zo is de missie om de big 5 te spotten dus niet helemaal geslaagd, maar we mogen absoluut niet klagen met de Big 4 die we gezien hebben ;).

Tussen de safari’s door zijn wij ook nog 1 dag het Krugerpark uit geweest (via de zuidoostelijke Phabeni gate) en verbleven wij in het dorpje Hazyview. Wij kozen voor deze plek, omdat dit de ideale uitvalsbasis was om te gaan tuben op de Sabie rivier! Tuben (voor de mensen die niet weten wat dit is) is: op een opblaasbare band van een wild water rivier af. Door stroomversnellingen heen, van kleine watervallen af, springen van kliffen (8 meter hoog) en dit alles in een rivier waar dus ook gewoon nijlpaarden zwemmen! Van te voren werden wij geïnstrueerd, dat als wij nijlpaarden tegen zouden komen, wij direct de rivier uit moesten en met een grote boog om ze heen zouden lopen! Helaas hebben wij geen nijlpaarden gezien, maar je bent toch op je hoede tijdens dit avontuur! Wat hebben we gelachen en een toptijd gehad samen met onze 3 gidsen en zonder andere toeristen! Wij sloten deze top dag af in een bar/restaurant vlak bij ons appartement waar wij wederom de enige in de hele tent waren onder het genot van een goede maaltijd en meerdere spelletjes poolen!

Na 3 dagen safari en 1 dag tuben verlieten wij het Krugerpark via de westelijke Orpen gate en vervolgde onze weg naar het Blyde River nature reserve. Wij gingen hier de zogenaamde ‘’panorama route’’ rijden, een route die in de top 10 mooiste routes ter wereld terug te vinden is. Wat een gigantisch toeristische plek was dit, maar absoluut niet zonder reden: WAUW wat een uitzichten en wat makkelijk toegankelijk voor iedereen met een auto! Wij bezochten hier o.a. grotten (Echo caves), uitkijkpunten (Three rondavals en God’s window), Bourke’s Luck potholes en niet te vergeten de prachtige slingerwegen door de bergen! On-ge-kend wat een dag! De route eindigde in het dorpje Graskop waar wij onszelf trakteerde op een heerlijk pannenkoek! :D

De volgende dag ging onze vlucht vanaf Johannesburg naar Mauritius. Aangezien wij nog een kleine 500 km van Johannesburg af zaten, besloten wij die middag/avond nog een behoorlijk stuk door te rijden zodat wij in de buurt van Johannesburg waren om op tijd te zijn voor onze vlucht! Wij stopten in het plaatsje Emalahleni (vroegere naam van dit plaatsje was Witbank) op ongeveer een uur rijden van Johannesburg. Wij sliepen de laatste nacht in een oud kasteel, super mooie plek!

De volgende ochtend brachten wij de auto terug en hadden wij wel verwacht dat we een deel van de borg kwijt zouden zijn, haha! Wij hebben over zoveel onverharde wegen gereden met deze auto, over stenen, natuurlijk weg verhogingen en noem zo maar op. Als we over een drempel heen reden hoorde we de hele onderkant kraken en piepen en dat was niet zo toen wij hem kregen, oops! Gelukkig hielden zij maar 1,40 euro van de borg in, geen idee waarom dit was, maar hier konden wij wel mee leven! Wij moesten de auto vol getankt terug brengen, maar de laatste 100 km kwamen wij geen tankstation meer tegen. Op de luchthaven vroeg een man die daar werkte of wij getankt hadden, waarop wij nee zeiden. Hij zei, ‘’ik stap wel bij jullie in, dan rijden we even naar het tankstation’’. Dit tankstation was op de luchthaven dus dat leek ons een goed idee! Op het moment dat hij instapte kwam er een vreselijke lucht (natte hond) met hem mee naar binnen! Wij raakte aan de praat met de man en hij vertelde ons dat hij geld nodig had voor nieuwe schoenen. Hij gidste ons naar het tankstation en vroeg ondertussen of hij Stijn zijn schoenen mocht hebben. Aangezien dit Stijn zijn enige schoenen waren, was dat geen optie, maar wij besloten hem, als dank voor zijn hulp, wat geld te geven zodat hij nieuwe schoenen kan kopen! Iedereen blij!

Via Reunion (eiland op een uurtje vliegen van Mauritius) vlogen wij naar Mauritius waar onze vakantie over is en wij gaan starten met onze 1e opleiding van deze reis! De eerste week van onze 10 maanden was in 1 woord FANTASTISCH! Wat hebben we aardige mensen ontmoet en leuke dingen gedaan en gezien!

(Helaas is het op heel veel plaatsen in Zuid-Afrika verboden om met een drone te vliegen, dus dit hebben wij ook maar niet geprobeerd. In Mauritius daarentegen is dat gelukkig anders, daar krijgen jullie dus wel drone beelden van te zien ;) )

Mauritius!

Na een prima vlucht van 5 uurtjes kwamen wij in de avond aan op de luchthaven, in het zuidoostelijke deel van Mauritius. Hier werden wij opgewacht door een taxi chauffeur, geregeld door de duikschool waar wij de komende 2 maanden verblijven! Aangezien de duikschool (Crystal dive) in het meest noordelijke puntje van het eiland is, hadden wij nog een rit van ruim een uur voor de boeg (wij wisten ook niet dat het eiland zo groot was, haha).

We waren aardig moe van de vlucht en het was ook rond middernacht. Wij werden opgewacht door Linq (Nederlandse meid die hier werkt als instructeur) en Sidney (een vriend van Linq uit Nederland die hier 3 weken was en zijn open water en advanced cursus heeft gedaan). Zij gaf ons een rondleiding en liet ons het appartement zien waar wij de komende periode in verblijven! WAUW, wat een gigantische plek hebben we voor onszelf, waar we dachten gewoon 1 kamer te hebben! Ondanks dat we aardig moe waren dachten we toch even 1 biertje (welkom drankje) te doen om elkaar een beetje te leren kennen. Dit ene biertje om 12 uur, werden er iets meer tot een uur of half 5 in de ochtend, haha super gezellige avond dus!

Gelukkig startte onze opleiding pas een paar dagen later en zo hadden wij dus even de tijd om te wennen aan alles en iedereen hier en konden wij goed uitgerust beginnen aan de cursus!

De eigenaren van het duikcentrum, Tony en Emma, zijn super relaxte en aardige mensen! Tony is een Coursedirector (aller hoogste level wat je kan zijn in de professionele duikwereld) en heeft meer dan 20 jaar ervaring in het vak! Zijn vrouw Emma gaat binnenkort ook voor de titel Coursedirector en is ook super ervaren! Van deze mensen kunnen wij dus echt iets leren. Niet alleen de dingen zoals het in de theorie beschreven staat en we moeten weten, maar juist ook alle praktische dingen die je alleen maar leert door het te doen op basis van al hun ervaringen! Ze nemen echt alle tijd voor ons en dat voelt heel goed en vertrouwt! Tony had zelfs tijdens de start van de cursus een presentatie over ons gemaakt met allemaal foto’s vanaf onze Facebook pagina’s! Wat een geweldig warm welkom en wat voelen we ons hier thuis!

De cursus zelf is onderverdeeld in 6 onderdelen (misschien voegen we er later nog een 7e aan toe). Wij hebben gekozen voor de volgende onderdelen: Diep duiken, wrak duiken, nitrox duiken, stroming duiken, fotografie duiken en search and recovery. Al deze onderdelen beginnen we in het klaslokaal, vervolgens gaan we bij sommige onderdelen eerst oefenen in het zwembad en uiteindelijk doen we 4 duiken in de zee. Zodra we een onderdeel afgerond hebben, mogen wij dat onderdeel zelfstandig gaan geven een gasten/klanten. Op dit moment hebben wij er 3 afgerond: diep duiken, wrak duiken en search and recovery. Tijdens deze cursussen waarin wij dus zelf opgeleid worden tot speciality instructeurs door Tony, leiden wij onder toeziend oog van Tony ook echt daadwerkelijk een student op die deze cursussen doet! Real life teaching zoals Tony het steeds noemt!

Er komt behoorlijk wat voorbereiding kijken bij het organiseren van dit soort duiken, dingen waar je als klant/gast nooit bij stil staat, worden wij nu elke dag mee geconfronteerd! Super leerzaam en leuk, helemaal omdat alle mensen die we hier ontmoet hebben super aardig en gezellig zijn! Ook al doen we soms dingen (voor ons gevoel) niet zo als het zou moeten, uiteindelijk komt het toch weer goed en worden we zo goed begeleid dat we het gevoel hebben dat we elke dag echt een beetje meer kunnen en leren! Nog 3 cursussen te gaan voordat deel 1 afgerond is en dan gaat het zelfstandig opleiden van studenten beginnen, spannend maar super leuk!

Op onze vrije dagen en avonden zijn we vaak te vinden op 1 van de prachtige stranden hier, het is elke dag rond de 25-30 graden afzien dus! ;)

Ook hebben we met het hele team op een zondag de berg Le Morne (556 meter) beklommen (de berg die op elke ansichtkaart van Mauritius prijkt en je ziet als je bij google zoekt op Mauritius). Super leuke klimtocht en niet al te moeilijk! We zijn ook 1 avond met Tony zijn nieuwe boot (wauw wat een boot) gaan varen naar een onbewoond eiland waar we de zonsondergang bekeken en in de avond nog op kreeften hebben gevist! Met succes, 5 kreeften, die we de dag erna bij een heerlijke BBQ hebben opgegeten!!

Zoals jullie kunnen lezen: we hebben het niet makkelijk ;)! Elke dag bedenken welke bikini/zwembroek we vandaag gaan dragen, wel of geen slippers aan, zijn onze dagelijkse dillema’s….. We vervelen ons in ieder geval geen moment en we hebben nog een aardige periode voor de boeg! De keuze om naar Mauritius te gaan voor deze opleiding, blijkt een schot in de roos! Wat een top duikcentrum met fantastische mensen waar we een heleboel van (gaan) leren!! De duikschool is pas een jaar open dus er moet nog heel veel ontdekt en gedaan worden en dat is super leuk/leerzaam om daar onderdeel van te mogen zijn. Wij hopen dat jullie ondertussen niet allemaal in slaap zijn gevallen bij dit lange verhaal en hopen dat het met jullie allemaal net zo goed gaat als met ons!

Dikke kussss en tot de volgende keer!!

Cynthia

Heerlijk om de verhalen te lezen en de foto's te bekijken! In gedachten reis ik met jullie mee ?

Hans m

He lieverds! Klinkt super allemaal, wauw wat mooie belevenissen maken jullie mee!
Jaloersmakend hoor! :-)
Veeel plezier daar, dikke kuzzzz

mamma

Hallo lieve schatten, wat hebben jullie al veel beleefd! En ook prachtige foto's gemaakt.
Heel leuk om dit allemaal te lezen! Ook een mooi verblijf, tot horens en liefs, dikke kus
xxxxx

Hannie

Wat was ik blij om vanmorgen in me mail te zien dat jullie een verslag hadden geplaatst.
GEWELDIG. Was een avonturen weer.
Lievers geniet en veel plezier nog.
dikke kus van mij xxxxx

Paul

Pas een maand weg en alweer zoveel beleefd, het is zeker geen verhaal om bij in slaap te vallen. En zoveel mooie foto's, de enige die ik mis, is die selfie met de leeuw, maar dat komt dan wel de volgende keer in combinatie met de diepzeemonsters. Veel liefs,

André

Wat een mooi verhaal en wat een belevenis zeg! Heel veel plezier verder, groetjes

Arie M

Mooi avonturen daar! Lekker genieten!

Astrid

Inderdaad pas 1 maand weg en al zoveel moois meegemaakt? Superleuk om dit allemaal te lezen en te zien. Heel veel plezier de komende tijd. Ik kijk uit naar een nieuw verhaal. Kusssssss?

James

Zzzzzzzzzz

James

Grapje! WAUW! Wat leuk om te lezen dat jullie het zo fijn hebben daar! Nog maar 9 maanden te gaan! Whoop whoop!!

Meike

Heerlijk om te lezen en te zien! Geniet lekker verder apekoppen!! Dikke kus xxx

Yloon

Wat fijn om jullie verhalen te lezen! En wat spannend van de leeuw in de ochtend!
Heel veel plezier en wat fijn dat de keuzes goed zijn geweest die jullie hebben gemaakt. Blij voor jullie.
En lekker veel je bikini aantrekken hoor Kim, wat een heerlijke dillema! Ik maak me wel druk welke sjaal ik bij mijn jas aantrek! Dikkekus Yloon

(Ome) Fred

Geweldig verhaal en foto's, oeps koffie koud, accu laptop leeg, helemaal geen lang verhaal, heerlijk om zo met jullie mee te genieten, ook leuk om de reacties van de anderen te lezen, kleding dilemma bv, winterjas/regenjas, laarzen, lies of moon. Is er nog een hutje vrij daar ? heb nog wat snipperdagen over, heel veel plezier

Jorrit

Heerlijk, jaloers, avontuur, geweldig, liefdevolle mensen, no regrets, love you guys

Lianne

Zeker niet slaap verwekkent wat leuk geschreven ik zie het al voor me de zon het strand en het blauwe water .... en jullie glimlach....;-)

Semra en Memet

Wat ontzettend leuk zeg! En dit is nog maar het begin. Veel plezier!! Liefs van ons

johan

Mooi verhaal en leuk geschreven. Heb paar keer hardop gelachen.
Tijdens jullie weekje in Zuid Africa hebben jullie ook byzonder veel meegemaakt. In deze korte tijd de big 4 zien van zo dichtbij is best byzonder.
Top dat jullie het zo getroffen hebben met de duikschool. De moeite die Tony neemt om jullie in het middelpunt te plaatsen is best uniek.
Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar jullie volgende verhalen xxx

Edwin Samshuijzen

Heerlijk verhaal...Heerlijk die kreeft... Denk je wel aan je groentes Stijn? Bijvoorbeeld een salade

Rob

Genieten en jaloers makend, het een nog mooier dan het ander.
Ben benieuwd naar de foto’s , veel plezier en geniet van elkaar!
Hoop dat Patrick het daar ook zo geweldig ervaart
Geniet,,

Karen

Wat schrijf je mooi Kim! Ik zie de beelden voor mij. Wat een adventure beleven jullie. Heel veel plezier nog. Keep safe! xxx

Bert Meijer

Goed om te lezen dat de studie voor je tweede loopbaan is begonnen. Pittig hoor, zou niet graag in je slippers willen staan.....pffff. Met dit klimaat elke keer maar weer die ademluchttoestellen sjouwen van het vulhok en naar de boot. Fatsoenlijke schaal met bittergarnituur in geen velden of wegen te krijgen natuurlijk? Die kreeft ga je natuurlijk ook na twee dagen vervelen. Geen potje jong tegen oud en dan lekker de hele dag daar over blijven zeuren als je een keer gewonnen hebt. Je haar elke dag natuurlijk wassen ivm de warme zeewater, anders is het bij jou ook niet meer in model te krijgen. En dan elke ochtend op staan en vragen aan Kim smeer me rug even in met factor 20.....of nee voor jou zal dat 50 zijn denk ik....Ben niet jaloers op je Stein. Je zal dat heerlijke herfstweer ook wel missen. Is hier zo mooi in de omgeving van Amsterdam, alle straten liggen vol met bladeren (prachtig om te zien). Vooral als je de gordijnen open doet in de ochtend en je ziet die stortregen op de klinkers slaan.....echt moet je zien....zo gaaf. En het wordt ook lekker gezellig nu, tegen 16 uur is het al bijna donker. Ik ben benieuwd of je het vol houd daar. Zet hem op, voordat je weet zit je weer uit het raam te turen naar de rijdende trams in de Rozengracht en Marnixstraat (dat zal je wel missen denk ik). Als je er doorheen zit mag je bellen mijn vriend, ik heb het met je te doen......X

Hein M

Wat een geweldig avontuur en dit is nog maat het begin,
Trouwens ook erg leuk geschreven.

XHein

Mar en Cor

Heeee lieverds!!!!

Wat een prachtig avontuur wat jullie allemaal zien en meemaken! Leuk om jullie belevingen mee te kunnen lezen. Vanuit ons koude kikkerlandje zeg ik doorgaan met genieten!!! Dikke pakkerts van ons!!!
????