Het grote avontuur van Stijn en Kimberly!

Bonaire met bezoek!

Lieve mensen!

De beste wensen voor 2020 allemaal, haha! (mag het nog? ;)).

Ondertussen zijn we ruim 2 maanden verder sinds ons vorige verslag en vonden wij het weer eens tijd voor een update! We hebben in de tussentijd behoorlijk wat cursussen gegeven en daardoor ons eerste doel van de reis ook al behaald: we zijn nu beide Master Scuba Diver Trainers! (kortweg MSDT) Ook hebben we 2 geweldige weken gehad met Meike, Arie, Pim en Ilse (schoonzus van Kim met het hele gezin) die ons hier kwamen opzoeken! Verder vermaken wij ons helemaal prima en doen wij in onze vrije weekenden veel leuke dingen zoals: duiken aan de Oostkust van Bonaire (waar je veel meer kans hebt om haaien, roggen en schildpadden te zien), chillen met collega’s en o.a. blowkarten (zie foto’s) en wij hebben gisteren de basis cursus tot Freediver (met 1 adem teug aan het oppervlakte zo diep mogelijk naar beneden) cum laude afgelegd!

Laten we beginnen waar we geëindigd waren: Kerst en oud en nieuw in de tropen was net als 3 jaar geleden, raar! 30+ Graden, kerstmuziek en overal kerstversiering klopt gewoon niet volgens een Nederlands brein! Toch hebben wij ons goed vermaakt. Divefriends (het bedrijf waar wij cursus voor geven) had een diner met borrel georganiseerd en ook wij waren uitgenodigd (ondanks dat wij er nog maar 2 weken waren.) Waar een feestje is, zijn wij en zo waren wij daar dus ook aanwezig! Ook voor ons was er een kerst cadeau! Wij kregen een thermo beker en 50 dollar per persoon, super attent!

Kerstavond en eerste kerstdag zijn wij met zijn tweeën uit eten geweest en dat was super! Heerlijk gegeten, mooie restaurants, en het beste gezelschap wat wij ons konden wensen! Met oud en nieuw hebben we het ook behoorlijk gek gemaakt. Wij waren samen met een collega en wat vrienden van haar. Bij hen thuis hebben we het maar liefst 1 uur zien worden!! (normaal liggen wij om 9 uur al te slapen dus jullie zullen begrijpen dat dit een hele bizarre avond was waar we nog van bij moeten komen, haha!)

Sinds de kerst hebben wij aardig wat cursus zelfstandig kunnen geven (meer dan 25 cursussen per persoon) en dus al behoorlijk wat ervaring op gedaan! Om in aanmerking te komen voor de ‘’titel’’ MSDT moet je minimaal les kunnen geven in 5 verschillende duik specialiteiten (wij kunnen dit ondertussen in 9) en minimaal 25 mensen hebben gecertificeerd. Aangezien alles en iedereen op dit eiland leeft voor het duiken en het dus vaak gigantisch druk is, is dit al gelukt in de eerste 2 en een halve maand! Super tof, want nu kunnen wij ons gaan voorbereiden op de vervolg opleiding: Staff instructeur. Deze opleiding vereist nog meer les geef ervaring en dus nog meer certificeringen (75). Wij hebben nu nog meer dan genoeg tijd om de gewenste ervaring op te doen zodat wij in Juni kunnen starten met de opleiding tot Staff instructeur. (Als staff instructeur mag je ook onderdelen van de instructeur opleiding geven en dan zijn we dus nog breder inzetbaar dan we nu al zijn!) Deze opleiding gaan wij doen in…….. Mexico! De opleiding wordt hier op Bonaire ook aangeboden, maar pas in Augustus en dan zijn wij helaas weer in Nederland. Dan maar naar Mexico, gewoon omdat het kan en omdat het anders ook maar zo saai wordt op 1 plaats ;). Op 1 Juni vliegen wij naar Mexico, waar wij op 5 Juni starten met de opleiding in het plaatsje Xcalak (tientallen kilometers van de grens met Belize). Zeer waarschijnlijk bij geen van jullie bekend, want het is gigantisch klein en absoluut niet bekend bij het toerisme! Even heel wat anders dan Bonaire..

Maar nu eerst weer even terug naar Bonaire! We maken een tijdsprongentje naar 11 Februari, want tussen kerst en 11 februari hebben wij voornamelijk cursus gegeven en dat is verder niet heel interessant om over te vertellen.

Op 11 Februari landden Meike, Arie, Pim en Ilse op de luchthaven van Bonaire waar wij ze in de avond natuurlijk oppikte! Een absoluut hoogtepunt in afgelopen 2 maanden, WAUW wat hebben we een geweldige tijd gehad met hen! Uiteraard moesten wij gewoon 5 dagen per week werken, maar we hadden 2 volle weekenden met ze en voor het weekend hadden we een extra vrije dag genomen, zodat we 3 dagen met ze hadden! Ook gingen wij elke dag na het werk naar hun verblijf en aten wij altijd met z’n allen! Super de luxe, thuis komen uit werk en gewoon aanschuiven zonder zelf te koken!

We zijn in deze periode naar de Donkey Sanctuary geweest, hebben met Meike gedoken, zijn met Arie de grotten in geweest, een speedboot gehuurd met zo een band er achter, verschillende chille strandjes bezocht (waar Pim van 4 jaar oud gewoon ging snorkelen!!) in de avond geBBQt op het strand, een paar keer uit eten geweest en gewoon super genoten van de tijd met z’n allen!

Duiken met Meike was super! Ze had al een tijdje niet gedoken (laatste keer was ook met ons in Oman) en in plaats van een opfris cursus te doen, namen we haar op de eerste avond mee met een nachtduik! Niet zonder reden, het was Ostracods tijd (dat is hier elke maand 3-4 dagen na volle maan). Dit fenomeen houdt in, dat ongeveer 3 kwartier na zonsondergang, duizenden mosselkreeftjes omhoog zwemmen uit het koraal en dat ze 2 bepaalde stoffen, die zich in de klieren van deze mosselkreeft bevindt, uitspuiten. Deze 2 stoffen in combinatie met het zuurstofgehalte in het zeewater, veroorzaken licht. Je kan je dus voorstellen dat als duizenden mosselkreeftjes dit gelijktijdig doen, je een hele sterrenhemel onderwater krijgt, zodra je je duiklicht uit doet! Heel indrukwekkend en ook een prima eerste duik als je 3 jaar niet gedoken hebt ;). Met Meike doken we ook aan de Oostkust. De meeste mensen op Bonaire duiken aan de Westkust. Het hele leven en toerisme is ook totaal en alleen maar gefocust op de Westkust. Heel raar, maar waar! De Oostkust kan je ook niet altijd duiken, de omstandigheden moet perfect zijn (weinig wind, kleine golven en weinig stroming). Wij waren eerder al bij de Oostkust geweest in ons weekend met een collega en haar vriend (Jolanda en Sijbrand) met wie wij ook veel optrekken op onze vrije dagen. Toen wij daar met Meike doken, zagen wij zo ongeveer al het interessante (grote) onderwater leven wat hier te zien is: haaien, sting rays, eagle rays, schilpadden! Niet verkeerd dus! Aan de westkust hadden wij eerder al een zeepaardje gespot met Meike en zo hebben we eigenlijk al het interessante wel gezien in die 4 duiken die wij samen deden.

Met Arie zijn we de grotten in geweest! (Helaas konden we niet altijd alles met Meike en Arie tegelijk doen, want Pim en Ilse zijn 4 en 2 jaar, dus nog net iets te jong om alleen thuis te blijven en voor sommige activiteiten ook nog net te klein om mee te gaan ;)) In deze grot waren wij al 1 keer eerder geweest met een lokale collega die deze grot helemaal uit zijn hoofd kent. Het super toffe van deze grot is de gruwelijk mooie formatie, stalagmieten en stalactieten en dat hij niet zo bekend is bij het grote toerisme. Het is een natte grot wat betekent dat je dus ook stukken moet zwemmen! Wij hadden ons duikmasker en snorkel mee, want er is een plek waar je onder water naar een andere kamer in de grot kan zwemmen!! Adem inhouden en een meter of 5 onder water naar de volgende kamer, spannend!!

De dag met de speedboot was ook echt super. We hadden de boot gehuurd voor 4 uur en besloten naar klein Bonaire te varen (eiland tegenover Bonaire) waar de mooiste zandstranden zijn van Bonaire. Ook hebben wij tijdens het varen gevist, maar helaas zonder succes.

De rest van de tijd was ook super gezellig, zeker ook met de kleintjes, wat hebben we een top tijd gehad! Helaas komt er aan al het leuke ook altijd weer een einde en op 25 februari vloog het hele circus weer naar Amsterdam..

Gisteren hebben wij de basis cursus tot freediver gevolgd en afgerond. Wat was dat tof en ging dat ook boven verwachting goed bij ons beide! Het wereld record van 214 meter hebben we nog niet in handen, maar dat is slechts een kwestie van tijd! ;)

Tijdens deze opleiding maak je kennis met 4 disciplines van het free diven: statisch, dynamisch, free immersion en constant weight. Statisch houdt in: zo lang mogelijk je adem inhouden, hoofd in het water en ontspannen. Dynamisch is op 2 meter diepte een zo lang mogelijke afstand (horizontaal) afleggen met 1 ademhaling. Constant weight is: met 1 ademhaling zo diep mogelijk afdalen verticaal langs een lijn head first en free immersion is met 1 ademhaling zo diep mogelijk afdalen, door je zelf naar beneden te trekken aan de lijn head first.  Voor de basis cursus moesten wij minimaal anderhalve minuut statisch, 25 meter dynamisch, 10 meter free immersion en 10 meter constant weight. Hieronder onze resultaten:

Kim: statisch 3 minuut 53 seconden, dynamisch 68 meter, free immersion 25 meter en constant weight 27 meter.

Stijn: statisch 4 minuut 36 seconden, dynamisch 50 meter, free immersion 25 meter en constant weight 26 meter.

Overigens hebben wij in de opleiding tijdens onze free immersion en constant weight disciplines maximaal gedoken tot 16 meter, want dit is wat PADI (de organisatie die de opleiding ontwikkeld heeft) maximaal toe staat. Na de opleiding hebben wij met onze instructeur nog 2 fun duiken gemaakt en daarin kwamen wij tot de eerder genoemde dieptes.

Met deze resultaten hebben wij eigenlijk alle doelen van de advanced freediver cursus al afgerond, terwijl wij dus alleen nog maar gecertificeerd zijn tot basis freediver. Tijdens de cursus leer je heel veel over veiligheid en het buddysysteem voor freediven. Echt een hele leuke opleiding om te doen en wie weet komt hij in de toekomst ook nog eens van pas.

Ondertussen zijn wij al ruim 5 maanden van huis en dus over de helft… Wat gaat de tijd snel, maar gelukkig hebben wij nog even. 10 Maanden is ook eigenlijk aan de korte kant maar we klagen niet ;)…. We tellen af tot 17 Maart, want dan Komen Hannie (schoonmoeder van Stijn) en Maarten onze kant op voor 2 weken, super leuk!

Wij hopen dat het in Nederland ook weer beter weer gaat woorden nu het voorjaar voor de deur staat en dat het met iedereen daar net zo goed gaat als met ons! Tot zo ver, tot de volgende keer!

Dikke kussss!!

Mevrouw Meijers

Wauw!! Wat hebben we genoten!! Bedankt voor de fantastische tijd!
Heerlijk verhaal ook weer, krijg alleen wel de kriebels van dat freediven hoor.. Te lui om een fles op je rug te dragen????!?!
Nog even lekker genieten daar en klaarmaken voor het volgende avontuur.. Dikke kus

mama

Heel erg leuk, ook de vele foto's! Geniet lekker volop verder, nog een aantal maanden te gaan.

Fijn, dat jullie snel weer bezoek krijgen.
Hele dikke kus xxxxx

Tineke

Wauw wat een mooie foto’s en de verhalen erbij zijn top. Het is echt genieten, dat straalt van alles af, goed zo. Straks dus naar Mexico, zijn daar in dat ieneminie kleine plaatsje waar jullie heen gaan wel mensen om te leren duiken? Whatever, ook dat zal weer een ervaring worden.
Die foto met die haai is vast gephotoshopt ???
Liefs en kus

Rob

Weer geweldige verhalen , genieten dus. Momenteel in Cordoba i.p.v. Vietnam of dus Bonaire.
Leg ik nog wel eens uit.
Geweldig dat jullie ook freediven , super eng lijkt mij dat maar 3 meter moet ik ook nog wel halen ..... op naar het volgende verhaal en natuurlijk straks Mexico. Blijf heel, veel goeds en kus van Rob en Sabina

Johan

Super leuke foto's. Leuke activiteiten. Geloof dat wij jaren geleden ook in de grot geweest zijn waar je onderwater naar volgende kamer gaat. Respect voor jullie freedive prestaties. Echt knap om meer dan 25 meter diep te duiken. PxV=constant dus als je 7 ltr longinhoud heb dan is daar nog maar 2 ltr van over op die diepte. Best heftig.
Wens jullie minstens zo'n mooie tijd toe komende 5maanden als de 1e 5 maanden. xxx

Arie

Genoten hebben we! Lekker genieten daar en zometeen in Mexico!!
Lekker hoorrrr....!!

Arie

Ik zit net nog even naar jullie stats te kijken. Echt alle respect voor hoe lang en hoe diep enzo, echt knap! Maar Stijn... zwemmen kan je echt niet hè? Haha, wat een verschil....

Karen

Prachtig verhalen weer! Gefeliciteerd met alles wat jullie bereikt hebben. Geniet nog van jullie tijd op Bonaire, en straks in Mexico. xxx

Paul

Het is weer een mooi verslag over jullie wederwaardigheden en de stapel diploma's groeit maar. Nogal spannend zo'n free dive, met 27 meter zit je al bijna op de bodem van de Noordzee. Elke keer denk je weer dat jullie alle diploma's hebben gehaald, blijkt er weer iets te zijn waar een opleiding voor nodig is. Zo blijf je lekker bezig.
Even vooruitlopend op jullie bezoek aan Mexico hebben we de metropool Xcalak onder de loep genomen en dat roept een aardig einde van de wereld gevoel op. Er is in ieder geval niet veel om je aandacht af te leiden van het duiken. In de tussentijd keep smiling en blijf genieten !

Ylona

He,
zo vind ik vandaag pas echt de rust om jullie verhaal en foto's te bekijken. Het zijn ook vreemde dagen zo in Nederland. Ik geef nu les vanuit huis, wie had dat ooit kunnen verzinnen. Én dan is er dus ook echt even tijd om dit te lezen.
Ik kijk altijd eerst naar de foto's. Wat een mooie en prachtige foto's en bij het zien van de foto's kan ik niet wachten om jullie weer te zien. Jullie zien er stralend uit. Wat fijn om te zien... zo ver weg op deze wereld zijn jullie en zo toch weer eventjes dichtbij.
Wat een fijn verhaal hebben jullie geschreven over jullie ervaringen. Ik heb het met veel aandacht gelezen. Zo weet ik weer een beetje hoe het met jullie gaat.
En Mexico, klinkt spannend en gaaf. En dat duurt nog wel eventjes. Dus eerst nog lekker verder genieten op/in Bonaire. Ik weet eigenlijk niet wat je schrijft.

En de visite van maart, zijn zeker niet gekomen? :(
En 10 maanden is voor ons lang zat hoor, ik kan niet wachten om weer een zomerse avond en dag met jullie te beleven. En 17 oktober vieren Chris en ik onze verjaardag ergens in Alkmaar. Zetten jullie dat alvast in jullie agenda???

Dikkekus Yloon

Lianne

Hallo Stijn en Kimberly wat leuk om jullie belevenissen te lezen. Jullie zitten in een hele andere mooie wereld.
Hier wordt het steeds saaier en gekker met dat Corona virus wat zuch razend snel verspreid in de wereld. Wij hadden ook al geboekt om naar Bonaire toe te gaan 24 maart. Maar helaas gaat dat niet meer door. Zo ook voor jou moeder en Maarten.... daar heeft ze het wel moeilijk mee.... dat er niet meer gevlogen wordt.
Zelf zit ik nu even in de lappenmand heb lichte hoofdpijn en keelpijn en al mijn spieren doen zeer. Blijf dan ook binnen en slaap veel of het met het corona virus te maken heeft geen idee.
Gaat wel werr over ...
Erik had ook graag met jullie gaan duiken wat een mooie verhalen en duik stekken zijn daar zo te lezen.
Misschien later in het jaar dat wij er nog naar toe gaan ...de tickets mogen wij omboeken op een later tijdstip...
Heel veel knuffels en nog een fijne tijd toegewenst op Bonaire.
Groetjes van ons uit Gouda Erik & Lianne.