Het grote avontuur van Stijn en Kimberly!

Beauty has an address… Oman!

HAPPY NEW YEAR!!!

Wauw! Een jaar geleden wisten we nog geen eens van het bestaan van Oman, maar door deze 4 en een halve maand zullen we Oman niet snel meer vergeten!

Een vreemde kerst een gekke oudjaarsavond, een lachwekkende nieuwjaarsdag, een geweldige week rond trekken in Oman en uiteindelijk een super afscheidsdiner in het Shangri-La resort. Het is dan toch altijd moeilijk om afscheid te nemen van deze geweldige mensen en top plek, ondanks dat we nog een mooi vooruitzicht hebben de komende 7 weken!

Sinds onze laatste update hebben wij nog 4 weken keihard gewerkt! Het was wederom hoogseizoen vanwege de kerstvakantie dus elke dag 3 keer duiken! De teller is uiteindelijk gestopt op 210 duiken pp (ongeveer 180 uur onderwater), geen slechte score!

Laten we beginnen met de vreemde kerst. Het is erg raar om een kerstboom te zien staan terwijl het buiten nog ruim 30 graden is. De welkbekende kerstliederen zoals o.a. ‘’Let it snow’’ zijn ook vrij ongepast in de woestijn. Ook is het vreemd om beide kerstdagen gewoon te moeten werken… Maar goed, zo beleef je kerst ook eens op een andere manier laten we maar zeggen!

1e en 2e kerstdag zijn wij samen uiteten geweest. De rest van de staff deed niet erg veel aan kerst dus gingen wij met z’n 2en op pad! Heerlijk gegeten en afgesloten in stijl met een ‘’shisha’’ (waterpijp).

Oudjaarsavond hadden wij een staff BBQ op een leuk strandje in het plaatsje Yitti, vlakbij ons dorpje Qantab. Een super gezellige avond, maar oudjaarsavond zonder vuurwerk hadden wij nog nooit meegemaakt. Er werd wel een soort van lasershow georganiseerd door de Shangri-La maar dat slaat natuurlijk nergens op. We proosten het nieuwjaar in met een biertje ipv champagne en vierden het nieuwjaar tot in de zeer vroege uurtjes (01:30 lag iedereen weer op bed).

De volgende ochtend mochten wij wel een uurtje later beginnen. De kapitein nam dit uurtje later beginnen iets te ruim en moest wakker gebeld worden op het moment dat alle gasten + staff al helemaal klaar zaten op de boot om te vertrekken… Gelukkig woont hij dichtbij dus we moesten maar 20 minuten wachten, met onze kater, in de brandende zon. De kapitein (die overigens bijna geen woord Engels spreekt) kwam de jetty opgelopen, wees meerdere malen naar zijn hoofd en sprak de woorden uit: ‘’no good, no good’’ De 20 minuten die hij te laat was dacht hij in te halen door een shortcut te nemen met de boot, door de natuurlijke Arch van Jissah waar eigenlijk geen boot doorheen past en het ook nog eens erg ondiep is. Waar wij hem toejuichte en aanmoedigde was er 1 instructeur zwaar op tegen, maar dronken als de kapitein nog was deed hij het gewoon! Zonder schade te maken ook!! Waarschijnlijk was dit 1 van zijn voornemens om deze route een keer te pakken en op 1 januari kan hij die al afvinken!

6 januari: laatste werkdag! En wat voor 1… vanwege de wind werden alle activiteiten die dag gecanceld. Dit betekende voor ons niet dat we naar huis konden, nee we mochten voor de laatste keer onze favoriete bezigheid nog een keer uitoefenen…. Boot cleaning specialty!!! Wederom met volle duikbepakking en een staalspons de hele onderkant van de boot schoonmaken terwijl de boot dus nog gewoon in het water ligt! Om 10 uur waren we klaar met alle boten. Tot 15:00 uur moesten we wachten omdat we naar het zwembad moesten voor de try dives. De dag kroop letterlijk voorbij.

Eenmaal bij het zwembad aangekomen en na alles te hebben opgebouwd, konden we weer inpakken omdat er iemand in het zwembad had GEPOEPT (ja jullie lezen het goed)!! Dit verzin je niet! De hele dag gewacht op dit moment… Maar zoals altijd gaat zo een dag ook gewoon voorbij en na deze dag begon onze vakantie!! De avond voor we vertrokken werden wij uitgenodigd door 2 gasten met wie wij gedoken hadden, Tanja en Walter, en zij wilden ons trakteren op een super deluxe uitgebreid 3 ganger diner! Wat een heerlijke en super gezellige avond, top om zo de vakantie te beginnen!

6 dagen Oman verkennen!

Met de tent en kampeerspullen achter in de auto, begonnen we onze vakantie met het super uitgebreide ontbijt buffet in het Al Bustan Palace hotel, voor onze trouwe lezer een bekend adres! ;) Nadat we onszelf tot de nok toe gevuld hadden, vertrokken wij richting de sinkhole en daarna naar Wadi Tiwi. De sinkhole stelde een beetje teleur maar Wadi Tiwi absoluut niet! Het enige wat ons hier teleurstelde was onze auto… Wij hadden helaas geen 4x4 auto omdat dat gewoon 4 keer zo duur was dan een normale auto. Wadi Tiwi zou je met een 4x4 auto helemaal door kunnen rijden dus wij dachten dit wel even te doen met onze normale auto. De 2e helling (en niet eens een steile helling) die wij tegen kwamen, was onze auto te machtig en wij moesten dus noodgedwongen keren op een weg waar het al lastig keren is met je fiets. Wij parkeerde de auto ergens langs de weg en besloten te voet verder te gaan… Wow, Waid Shab vonden wij prachtig maar Wadi Tiwi deed hier niet voor onder.

Eind van de dag besloten wij op zoek te gaan naar een plekje om onze tent op te zetten. Het mooie in Oman is dat je overal mag kamperen! Wij zochten een afgelegen strand op waar wij genoten van de BBQ tijdens een heerlijk kampvuurtje! Niet slecht!

Dag 2 stond ook in het teken van een wadi, namelijk Wadi Bani Khalid wederom een stukje hemel op aarde! Erg toeristisch ingericht, dat was jammer maar dat mocht de pret niet drukken! Wij besloten niet alleen in het begin stuk te blijven (wat bijna alle toeristen wel doen) maar 1 km te wandelen door de wadi totdat we bij een grot uitkwamen! Met onze zaklamp verkenden wij deze grot! Op de terugweg zwommen wij het hele stuk terug, dit scheelde weer een wandeling! Wij kampeerden uiteindelijk ergens afgelegen tussen de bergen!

Dag 3, even geen water activiteiten maar op naar de woestijn! Aangezien wij hier met onze auto niet konden komen, werden wij opgehaald en werden wij afgezet in het tentenkamp midden in de woestijn! Wat voel je je klein als je daar in die grote zandbak rond loopt. Wij hadden beide een sandboard gehuurd om die zandduinen eens even af te scheuren. Dit scheuren werd helaas kruipen, want je moest het board zelf aanduwen om beneden te komen! We hebben in ieder geval gelachen!

We sliepen deze nacht in een tent in de woestijn en om 00:00 uur had Stijn de wekker gezet om Kimberly te feliciteren met haar verjaardag! Wij hoopten deze nacht ook nog te kunnen genieten van een ongekende sterrenhemel (aangezien er totaal geen licht is in de woestijn), maar omdat het bijna volle maan was, tevergeefs. Op Kimberly haar verjaardag deden wij in de ochtend een uurtje dune bashing, met een 4x4 auto door, over, langs en tegen de zandduinen aan scheuren!! TOP!!

Rond een uur of 11 in de ochtend waren wij weer in de bewoonde wereld en vertrokken wij richten het Hajar gebergte (Nizwa en omgeving). Dit was ruim 4 uur rijden dus het enige wat wij die dag verder deden was een bezoek brengen aan de Al-Hoota cave (super toeristisch maar evengoed indrukwekkend om te zien) en een mooie kampeerplek zoeken. En deze vonden wij! Wauw de foto’s liegen niet! Net als iedere avond sloten wij de dag af met een BBQ en een heerlijk kampvuurtje en uiteraard met marshmallows!

12 januari, de dag dat wij een canyoning tour in het vooruitzicht hadden. Abseilen, klimmen, cliff jumps en zwemmen zijn standaard onderdelen van een canyoning tour!

Wij hadden deze tour geboekt bij een lokale gids uit het dorpje Bald Seet, het dorpje dat aan de snake canyon grenst.

Om in dit dorpje (omringd door de bergen) te komen moet je een weg afleggen waarvan niemand zou geloven dat dit een weg is. Stenen, afgronden en steile hellingen waren hier geen uitzondering. Deze ‘’weg’’ bestaat pas 18 jaar. Voor deze tijd konden de mensen het dorp alleen met een ezel of te voet verlaten. De tijd heeft hier stil gestaan, heel indrukwekkend om te mogen zien!

En toen kwamen wij aan in de snake canyon: WAUW hier hebben wij geen woorden voor, dus bekijk de foto’s maar! Het enige wat je niet ziet op de foto’s is dat het water in de canyon ongeveer 10 graden is! Na deze overweldigende tour nodigde onze gids ons uit om bij hem thuis te lunchen! Zijn moeder had de lunch gemaakt en Stijn dacht even een compliment uit te delen: ‘’delicious chicken’’ waren zijn woorden. ‘’Chicken?? This is fish’’ was het antwoord van de gids! Oops! Met zijn staart tussen zijn benen droop Stijn af en genoten wij van de lunch en het gezelschap!

Na de lucnh kregen wij ook nog eens een rondleiding door het dorp, wat een ongelooflijk aardige mensen in Oman, niet normaal! Iedereen in het dorp nodigde ons uit om op te koffie te komen, waar je in Nederland enkel scheldwoorden naar je hoofd krijgt..

In Bald Seet heeft Audi een kunstgras voetbalveld gesponsord (Audi challenge op te zoeken op Youtube onder ‘’Audi Oman’’) voor de lokale kinderen, heel indrukwekkend om die groene mat tussen de dorren bergen te zien liggen en een prachtig initiatief. Stijn is in behoorlijk wat voetbalstadions geweest, van Camp Nou tot Old Trafford, maar dit was toch het mooiste ‘’stadion’’ waar hij ooit geweest is!

Onze laatste avond in de tent alweer, gelukkig vonden wij wederom een fantastische kampeerplek en dit keer in Wadi Tanuf.

Zoals de titel van dit verslag al doet vermoeden: wat een geweldig mooi land met geweldige mensen. Na Nieuw-Zeeland en Australië het mooiste land waar we ooit zijn geweest.

Helaas is er dan ook weer een tijd van gaan, maar niet voordat wij een super afscheidsdiner hadden gehad in het Shangri-La resort. Tijdens dit diner vertelde iedereen ons dat ze het zo jammer vinden dat we weg gaan, dat maakt het alleen maar moeilijker, maar wij voelden ons ook zwaar gewaardeerd! De kapitein die bijna geen woord Engels spreekt vertelde ons zelf nog even: ‘’Habibi i love you’’

We sloten onze vakantie in Oman af met een bezoek aan de Grand Mosque (grootste moskee van Oman). We zijn nog niet volledig bekeerd, maar hebben wel een exemplaar van de Koran meegekregen, dus wie weet wat daar uit voort vloeit! ;)

Na 4 en een halve maand is er dan een eind gekomen aan ons 1e avontuur. Een avontuur waarin wij al onze doelstellingen gehaald hebben, zelfs nog meer dan dat! Nu op naar het volgende en laatste deel en kijken of we onze hoofddoelstelling dan ook kunnen bewerkstelligen: Duikinstructeur!

Ondertussen zijn wij al in Thailand en zit dag 1 in Bangkok er ook al op…. Hierover meer, de volgende keer!

Daniel van Dam

He harde werkers! Ontzettend leuk weer om te lezen! Wat een prachtig land en wat ben ik wederom jaloers. Ook wij zijn jullie gaan missen hoor, lijkt wel een eeuwigheid geleden dat Stijn in dienst was bij de brandweer.
Dat van het vuile zwembadwater kan gebeuren als je 180 uur onderwater zit, daar hoef je je niet voor te schamen. Je maag zal wel van streek zijn geweest als je al het eten voor 'kip' aanziet :)

mamma

Hoi lieverds, wat hebben jullie Oman leuk afgesloten! Veel van het land gezien en van de natuur genoten. Het Al Bustan Palace hotel heeft inderdaad een grandioos goed ontbijt. Nu in Thailand, jullie doelstelling bereiken om duikinstructeur te worden. Heel veel succes en plezier in deze periode!!! Ik geniet heel erg van jullie mooie foto's, dikke kus xxxx

Astrid

Super leuk om jullie verhaal te lezen. Wat gaat de tijd snel dat de 4 maanden er al weer op zitten en wat een fantastische avonturen weer. Geniet van Thailand en veel succes nog ff. Dikke kus xxxx

Yloon

Hee lieve schat!,
Wat een super leuk verhaal weer.
Kerst in de zon, goh wat een feestje. Ik kreeg ook een leuke kerstfotokaart opgestuurd.
En wat klinkt jullie vakantie in Oman als een feestje. Ik zal er haast zelf heen willen. Geniet van Thailand. We facetime. Dikkekus en ow ja... ik zal nog even een outfit appe van mijn outfit, hah

Oompie UNE

Wouwwww top hoor wat een avontuur zeg ..Zullen jullie niet gauw vergeten.echt genieten hè super hoor...Heel leuk om jullie verhalen te lezen fantastisch.......Heeeeeeel veeeeeel plezier nog in THAILAND dikke kus van ons????

Meike

Jooooooo apenkoppen!
Leuk om te lezen en ook super mooie foto's zeg! Heel leuk om Kim weer even te zien.
Jammer dat ik alleen afgescheept werd met wadi shab ????????
Geniet nog even volop.
Dikke kus xxxxxxxxxxxxxxxx

Roxanne

Oman is niet het land dat in eerste instantie in mij opkomt
als je het hebt over vakantie vieren, maar jullie weten het in het verslag wel weer erg aantrekkelijk te maken. De foto's liegen er ook niet om. Maybe some day. Geniet er nog van! Leuk om weer mee te lezen! Groetjes en liefs, Rox

Leanne

Mijn lieve schatten, wat geniet ik toch altijd van jullie verslagen. Heerlijk om te weten dat jullie het zo naar je zin hebben en steeds weer nieuwe avonturen meemaken om aan je herinneringen samen toe te voegen. Nu alweer even in Thailand en wat vliegt de tijd voor jullie. Helaas is dat niet zo voor mij en vind ik dus dat ik heel egoïstisch mag zeggen: "LEKKER NOG MAAR 5 WEKEN!". Hoewel ik heel blij ben voor mezelf dat het aftellen kan gaan beginnen, weet ik dat jullie het heel jammer vinden. Geniet dus nog lekker van jullie tijd in Thailand, heel veel succes met de laatste studiesessies en examens en laat je het even weten als je terugvlucht ook plotseling verplaatst? Dan sta ik niet voor niets te wachten straks ;)

Dikke kus van jullie vriendinnetje

Paul

Oman ligt alweer een paar weken achter jullie, maar waarschijnlijk nog vers in het geheugen. Uiteindelijk na 4 maanden onder water, hebben jullie toch nog wat van het land gezien en zijn vaste gasten geworden in de meest luxe hotels en dat met die eeuwige korte broek ! De verdere reis was natuurlijk weer iets intenser dan van de gemiddelde mens, over woestijnduinen scheuren, van bergtoppen springen etc. En je leert ook nog eens koffie drinken met al die uitnodigingen, want afslaan is een belediging. Wat de wadi's betreft, ik heb enkele vooraanstaande wadilogen geraadpleegd en het unanieme oordeel is, dat Wadi Shab de mooiste is, gelukkig maar, anders blijven we toch met een beetje onbevredigd gevoel zitten.Veel plezier op Ko Tao en kom terug als duikinstructeur ! Dikke kus xxxx